Aqeela

A STORY TO SHARE.....

Monday, June 09, 2008

Marilah Bersenam Paru-paruku



Gambar ni aku copypaste from one of the bloggers...bukannya apa just nak menunjukkan yang rokok ni really a bad habits. Actually I remembered once upon a time ago aku dah decided nak quit and I did, but it last just for two (2) years. Kalau tak silap it was somewhere in 2002 after having a special vacation in SMC (Selangor Medical Centre) for 7 days coz of the unwanted viral fever that could lead to Dengue. For this 7 precious days, aku tak dapat nak menikmati apa-apa pun yang disumbat dan disudu ke dalam mulut ku. You know lah what I mean..no matter what is infront of you if tekak ni dah tak leh terima jawabnya tak leh gak lar. Doktor kata kesan dari all the medicines (lebih kurang 4 jenis) dan water drip yang melalui urat-urat ku yang merelakannya untuk melawan penyakit ku ini. Even at this period of time kalau bagi aku spagetti cabonara pun belum tentu aku jamah.

So...after this 7 hellfull day aku pun memantapkan diri untuk bersatu hati menentang nafsu merokok yang semakin hari semakin menebal dalam diriku. Almaklum dah 7 hari tak hisap batang berasap ni. Bayangan Rokok M'boro yang pada masa tu baru RM5.50 (20 batang okay) terus aku padamkan dalam memori but just for that day jer... The next day 1st thing in the morning went to 7eleven terus beli...." mintak rokok M'boro kak..bagi yang 20 hard pack yer". Keluar jer 7e terus belasah but...my mouth cannot take it... Ahhhhh...nikmat merokok telah ditarik..ohhh tuhan.....Aku langsung tak dapat rasa nikmat merokok ni lagi. Tak puasa hati yang pertama cuba hisap yang kedua...dalam hati apahal rasa pelik ni..ohhh tidak....ke Minah 7e kencing aku..kot-kot bagi yang imitation nyer. On the way back aku rasa bengang sangat pasal...satu kepala dah pening yang kedua rokok ni apasal lak rasa macam daun hempedu bumi (pahit giler) dan ke3 naper aku tak FEELLLL dah... hmmm...1001 questions.

But the morale of the story kalau nak berhenti tu memang boleh pun sebab aku telah menidakkan kemahuan merokok for 2 glorious years, tak perlu tunggu sakit pun but dek penangan stress kerja aku menerima rokok sebagai sahabat sejati aku. Bos dah lar macam harimau pastu kuat hisap rokok kekadang dia ajak aku minum pastu offer rokok, kat office cam tu gak... marah-marah pastu offer aku rokok, keluar gi meeting tgh2 meeting ajak aku keluar hisap rokok.. last2 aku pun merokok lah.....hehehehehe. Apa-apa pun tepuk dada tanya hati dan otak sebab kalau tanya hati sure nak lagi dan lagi dan lagi tapi kalau tanya otak mungkin boleh lar control sikit. adios

3 comments:

kapalkeras said...

mana cerita senamnya bro? hehe. jom lepak.. masa tak banyak dah nie..

adifaizal said...

Senamnyer takda pun... saja jer. Senaman paru-paru ok tak

kapalkeras said...

semalam kami dah buat senaman vokal. 6.30 sampai 11 malam.

hari ni pakai seluar saiz 31 pun dah longgar kat pinggang.. haha